+31 6 248 72 442 contact@breinfijn.nl

Ken je dit? Je bent snel het overzicht kwijt, chaos en drukte in je hoofd, oplossingen niet meer kunnen zien. Of misschien heb je wel klachten die richting hypverventilatie gaan. Je kent het misschien wel, als je je even inspant, dat je dan het gevoel hebt dat het ‘licht’ of duizelig in je hoofd wordt.

En om van de stress die het met zich meebrengt en het onrustige gevoel maar niet te spreken.

 

Ik kan je in ieder geval zo geruststellen, je bent niet de enige in Nederland 😉.

Ik durf er geen getallen aan te hangen, maar oh zoveel mensen hebben last van een bepaalde klacht. En weet je, eigenlijk hoeft dat helemaal niet. Maar goed, je moet dan wel net even weten hoe je ervan af komt.

En het zit niet in de aard van het beestje om snel aan de bel te trekken van de huisarts, want tsja, deze klachten hebben wel meer mensen, en er is mee te leven. Toch?

Daarom deze blog. Want ook als je geen hulp nodig hebt, dan is er altijd wel fijn om te weten dat je ergens een begin mee kan maken.

 

Hoe komt het dat je hoofd als chaotisch aanvoelt

Er zijn meerdere factoren die mee kunnen spelen en je kunt het verbeteren ervan ook door verschillende invalshoeken benaderen. Via het meten van hersengolven zien we bij mensen die een druk en chaotisch hoofd hebben, een verhoogde hersengolf van de Beta, voornamelijk in het voorste gedeelte van je brein. Maar omdat ik niet teveel uit kan wijden in deze blog, en ik vast in een komend blog wat meer over de meting van hersengolven ga vertellen, ga ik het chaotische hoofd nu aanvliegen vanuit de biofeedback.

Omdat het vanuit beide methodes heel goed te verhelpen is, kun je nagaan hoe krachtig het is als je het beide tegelijkertijd in kunt zetten.

 

Wat er gebeurt als je een chaotisch hoofd hebt, is dit.

Negatieve emotie -> chaotisch hartritme -> alarm in het emotionele brein -> activatie stresssysteem -> negatieve emotie, etc.

 

En dit houdt het verder in stand. Je moet deze cirkel dus gaan doorbreken. En dat kun je doen door te leren de negatieve emotie om te buigen naar een positieve emotie.

Maar je kunt het ook doen door het chaotisch hartritme te gaan verbeteren. Dit zorgt voor minder alarm in het emotionele brein, meer rust en ontspannenheid in het stresssysteem, en weer op zijn beurt voor een minder negatieve emotie. Dan ga je de cirkel opwaarts.

 

Wat is de eerste stap om een chaotisch hartritme te verbeteren

Het begin is op een goede manier leren ademhalen.

Ik vind zelf ademhaling de meest onderschatte techniek als het gaat om het verbeteren van lichamelijke klachten, maar ook in het verbeteren van mindset. Velen zien het als iets functioneels, we ademen omdat we dan kunnen blijven leven.

Maar ademhaling is meer, veel meer!

Een rustige en bewuste ademhaling laat je stilstaan bij wat je aan het doen bent, bij je gedachten, bij je gevoel, het laat je beter reflecteren op jezelf en groeien in je zelfbewustzijn.

En ademhaling bevordert de hartritmevariatie en hartcoherentie. Hartritmevariatie geeft ons belangrijke informatie over de toestand van ons lichaam.

Een hoge hartritmevariatie (HRV) duidt op cardiovasculaire gezondheid (cardiovasculair is o.a. de toestand van je hart, je aderen en je bloeddruk).

En je hartcoherentie is een sterke indicator van je emotioneel welzijn. Het zorgt voor voldoende zuurstof en koolstofdioxide in je bloed. En dat hebben we echt nodig voor een goede gezondheid.

Ontzettend belangrijk dus!!

 

Ik ga je nu 3 stappen geven (ook wel Quick Coherence Technique) genoemd, die je hartritmevariatie (HRV) en hartcoherentie gaan verbeteren.

STAP 1

Laat de aandacht uitgaan naar de hartstreek

 

STAP 2  

Adem langzaam in en uit en beeld je in dat de adem via het hart in- en uitstroomt

 

STAP 3 

Roep dan een positieve emotie op en probeer die te blijven voelen, terwijl je

langzaam in – en uitademt via de hartstreek

 

Doe deze stappen 2x voor 2 minuutjes per dag.

 

 

Wat zijn de effecten

Effect van de oefening zal binnen een viertal weken zijn:

  • Stress verlagend
  • Een kalmer gevoel
  • Mentale helderheid, o.a.
    • Overzicht krijgen
    • Oplossingen zien

 

Op lange termijn geeft een verbetering van de hartcoherentie grote gezondheidsvoordelen, zoals betere bloeddrukregulatie, verminderde opname van schadelijk cholesterol, betere balans in het zenuwstelsel en verbetering van de werking van het immuunsysteem.

 

Beter kun je het niet hebben toch. En dat alleen maar met een ademhalingsoefening.

Zwaar onderschat als je het mij vraagt 😉.

 

Voorbeeld van een man uit mijn praktijk

Een paar maanden geleden kwam een man van 45 jaar bij mij. In 2013 was hij overspannen geraakt en is daar wel van hersteld, maar hij schiet nu nog steeds snel in de stress. Hij voelt zich sneller gespannen en heeft een hartritmestoornis die stressgerelateerd is, zegt ook de cardioloog.

Deze man heeft een drukke baan als projectmanager, krijgt veel prikkels binnen, moet alert blijven, moet een brede blik houden.

Hij woont met zijn partner. De kinderen gaan naar de middelbare school en zijn vrijwel zelfstandig.

Hij doet aan yoga, heeft accupunctuur en haptotherapie.

 

Na meting van ademhaling en hartcoherentie, moest hij van mij 2x per dag voor 2 minuten oefenen met een adempacer op zijn telefoon. Een adempacer kun je vinden via de appstore en dan kun je de ingestelde snelheid ademhaling mee oefenen. Verder heb ik gevraagd om alert te zijn op stressmomenten en dan de Quick Coherence Techniek te volgen, zoals hierboven beschreven.

Na 2 weken kwam hij terug en gaf hij aan zelf al beter het tempo te kunnen reproduceren. Hij is bewuster van stress en voelt zich al energieker aan het einde van de dag.

We hebben nog slechts 2x afgesproken en daarna een aantal telefonische contacten gehad. Tot op heden voelt hij zich beter, energieker en voelt hij zich minder gespannen.

Dit is hoe snel het kan gaan met oefening.

 

Slot

Omdat over ademhaling zoveel te vertellen is, en het ook moeilijk is om het zelf te verbeteren (je bent er nu eenmaal aan gewend) ga ik vast binnenkort nog een blog maken over ademhaling. Ik zet de blogs altijd op Facebook en Instagram, dus vind je het leuk om er meer over te weten, volg me dan, zou ik superleuk vinden.

 

Ik zou het leuk vinden als je me laat weten wat je van deze blog vindt.