+31 6 248 72 442 contact@breinfijn.nl

De meeste mensen onder ons weten wel wat stress doet met ons lichaam. Toch?

Toch zie ik in mijn omgeving, dat zelfs de meest ‘clevere’ mensen het niet altijd door hebben.

En dat is logisch ook, want je leeft nu eenmaal je eigen leven, en vaak staan we helemaal niet stil bij wat er allemaal gebeurt.

In het geval van lichamelijke klachten moet je vaak toch echt wel tegen een deur aan lopen (en ik bedoel dit natuurlijk niet letterlijk 😉) wil je het zelf zien.

Onbewust kunnen de dagen, weken en maanden aan ons voorbij vliegen. Werk, kinderen, huishouden, sportschool, etentje hier en daar, netflixen, facebooken. Voor je het weet is er weer een dag voorbij.

Er is één simpele manier waardoor je meer grip kan krijgen, en dat is ZELFREFLECTIE. Maar dat is zo makkelijk nog niet, want je moet er een behoorlijk bewustzijnslevel voor hebben, wil je regelmatig stil staan bij wat je doet. En dat heeft helemaal niks te maken met intelligentie hoor. Zelfs de meest intelligente mensen kunnen weinig zelfreflectie hebben. En de minder of gemiddeld bedeelden qua intelligentie kunnen weer volop zelf reflecteren.

We hebben het allemaal super druk. En als er iemand aan ons vraagt hoe het gaat, is het antwoord ook meestal ‘DRUK’. Erg eigenlijk he. Het lijkt wel de norm te zijn om het ‘druk’ te hebben, in plaats van rustig aan doen en de tijd nemen.

In 2016 valt er vanuit alle ziektemeldingen onder werknemers ruim 40% in de categorie psychische ziekten. Dat is nogal wat. Bijna 1 op de 5 werkende geeft aan zich overspannen te voelen. Veel mensen zitten thuis met vermoeidheidsverschijnselen en kwalen zoals hoofdpijn.

Wat een eerste gemene deler is onder mensen die minder gebukt gaan onder lichamelijke kwaaltjes, is dus zelfreflectie. En ook LICHAAMSBEWUSTZIJN.

Voordat we handelen, gaan er altijd gedachten door ons heen.

We hebben alleen zoveel gedachten op een dag, dat we daar niet altijd bewust van zijn. Maar het is zo. ALTIJD voordat we handelen, een actie uitvoeren, hebben we een gedachte. En die gedachte die gaat matchen met ons onderbewustzijn, met onze emoties, dat voelen we in ons lichaam, en dat maakt dat we op een bepaalde manier handelen.

Maarrrr….niet iedereen voelt de vibratie in zijn lichaam. Als ik zeg welke signalen je in je lichaam voelt, dan herken je ze vast. Als je iets spannend vindt bijvoorbeeld, kan je hart gaan kloppen in je keel, je krijgt zweethanden, je hart klopt sneller, je ademhaling versnelt, etc.

Herken je het? Je lichaam reageert dus altijd en de HELE dag. Je hebt het alleen niet altijd door.

Mensen die niet gevoelig zijn voor overspannenheid/burnouts zijn meestal ook de mensen die goed kunnen luisteren naar hun lichaam. Die op tijd op de rem trappen.

Als je meer lichaamsbewust wilt worden, kun je bijvoorbeeld een BIOFEEDBACKMETING laten doen.

Wat houdt dat in? Als we ontspannen zijn, dan is dat te zien aan de manier waarop de ademhaling, hartslag, spierspanning, handtemperatuur en huidgeleiding zich gedragen. Tijdens ontspanning ademen we rustig, is de hartslag normaal, werken hartslag en ademhaling met elkaar samen, zijn de spieren ontspannen en de handen warm en droog.

Tijdens spanning kun je een verandering van deze signalen waarnemen. Deze verandering is niet bij iedereen hetzelfde. Sommige mensen gaan sneller ademhalen tijdens spanning, anderen spannen hun spieren aan of worden druk in hun hoofd. Het biofeedback stressprofiel (analyse) meet de genoemde lichaamssignalen tijdens rust, tijdens mentale inspanning (een denktaak) en tijdens herstel na mentale inspanning. Uit deze test is veel informatie te halen over de basisspanning, de voor de persoon specifieke reactie op spanning en over het herstelvermogen.

En het herstelvermogen is ontzettend belangrijk! Want stress en spanning voelen we allemaal in ons lichaam. We krijgen dan een actief zenuwstelsel. Maar nog belangrijker is de manier hoe we herstellen.

En als je dus moeizaam herstelt van spanning, dan blijft je zenuwstelsel actief en zul je eerder last krijgen van lichamelijke kwaaltjes, zoals moeheid, verstopte darmen, maagzuur, hoofdpijnen, nekklachten, overspannenheid en burnoutklachten.  

En dat is te oefenen. Als je het weet en ziet op het scherm dat het zo is, dan kun je het ook oefenen om weer een rustiger zenuwstelsel te krijgen. En als je de manier voor jezelf hebt gevonden terwijl je aan het biofeedbacksysteem zit, kun je het ook thuis gaan integreren.

Super waardevol! Omgaan met stress en spanning van BINNENUIT. 

Ik had laatst een persoon in mijn praktijk en die gaf aan dat het voor iedereen wel goed zou zijn om een keer een analyse te laten doen. En daar kan ik haar geen ongelijk in geven.

 

Wil je er meer over weten? Volg me dan via Facebook of Instagram, en dat doe je heel simpel door gewoon op de icoontjes onder mijn naam te klikken.